מה נשאר משדות הקרב הנשכחים שלנו?

הם בכל מקום, גם באתרים מפתיעים, גם ליד הבית. מסע מתמשך לתחמושת ולחפצים שהחיילים האלמונים הותירו מאחוריהם

יום שבת, 9 באוקטובר 2010

מציאה של פעם ב(כ)דור

אם מישהו מגיע פעם במקרה לגבעות הסמוכות לחוף תל ברוך, והוא רואה שם אדם מסתובב סחור סחור כתמהוני כשמבטו תקוע בקרקע - כל הסיכויים שזה לא מישהו שאיבד משקפיים או את המפתחות של האוטו אלא אחד משתי דמויות קבועות: אנוכי, או לבני.
למרות שפגישותינו לא יוצאות מגבולותיו של האינטרנט, לבני היה האיש שסייע לי להיכנס לעומקו של עולם התחמושת הישנה. שוב ושוב אני נעזר בידע שלו, ושוב ושוב אני מפנה אליו שאלות בסגנון "מצאתי משהו.. אולי תדע מה זה?!".
הפעם, יצא לי לסייע. לא מזמן הוא אסף שם כדור שלם ומשומר היטב, שעל הכרכוב שלו הטבעה מאוד לא סטנדרטית: H עבה, מקף שמן באופן חריג, והשנה 16, כלומר 1916. למה זה לא סטנדרטי? כי רוב הכדורים ממלחמת העולם הראשונה שמוצאים באיזור הזה נושאים הטבעות של מפעלי התחמושת הגדולים מאותה תקופה: K (קינוך) או RL (המעבדות המלכותיות). בדיקה ברשימות הנפוצות שמפרטות איזה אות מסמלת איזה מפעל מעלה חרס: אין זכר לאות H. אז מה זה?
קצת גיגולים וחיפושים, ומצאתי אשכול מעניין בפורום "אספני תחמושת בריטית".
אדם בשם ג'ון ב' הציג את השאלה הבאה: מבין כל סוגי הכדורים בקוטר 0.303 אינץ', מהי ההטבעה הנדירה ביותר?
השיב לו אדם אחר, טוני אי: "אני לא בטוח מהי ההטבעה הנדירה ביותר. אולם בטוח שמועמד טוב הוא הכדור שמוטבע H-16 VII, כדור שיוצר בארה"ב על ידי החברה הלאומית לפליז. יש לי אחד, ולקח לי שלושים ומשהו שנה למצוא אותו".
בהמשך, כדי לסבר את האוזן לגבי ערכם של כדורים נדירים, כתב אותו טוני כי היה נוכח במכירה פומבית שבה כדור מסוג אחר, מארק III, גרף סכום של 3,500 ליש"ט.
מה אומר ומה אגיד... דבר ראשון, אני מקנא. ליתר דיוק: מפרגן ומקנא. דבר שני, אחרי שהתייאשתי מאתר תל ברוך והגעתי למסקנה שהוא "התייבש", כנראה שאני חייב לחזור ולהסתובב שם, כשהמבט תקוע בקרקע!


הכדור של לבני. יש מצב שהוא שווה כמה אלפים טובים

לי עצמי יש כדור אמריקאי אחר באוסף המציאות מתל ברוך. הוא מסומן US-15. בעוד שהמפעל שייצור את הכדור של לבני נמצא בקליבנד, אוהיו, המפעל שייצר את הכדור שלי נמצא בעיר לאוול שמסצ'וסטס. שני המפעלים חתמו מול ממשלת הוד מלכותה חוזים לייצור תחמושת כדי לסייע למאמץ המלחמה הבריטי במלחמת העולם הראשונה. עיקר הפעילות שלהם היתה בין השנים 1914 ל-1917.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה