מה נשאר משדות הקרב הנשכחים שלנו?

הם בכל מקום, גם באתרים מפתיעים, גם ליד הבית. מסע מתמשך לתחמושת ולחפצים שהחיילים האלמונים הותירו מאחוריהם

יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

מי התגנב שם, ליד המגדל

יציאה לציד מתוכנן של ממצאים היא תענוג אחד. יציאה לטיול שמניב במקרה מציאה נאה היא תענוג אחר לגמרי. אולי מתוק יותר.
ביום כבשני של סוף אוגוסט התאבדנו להנאתנו בטיול לאיזור בקעת בית שאן, שזכה באחרונה למעין מיתוג מחדש (אולי כי מישהו חשב שצירוף ההברות "בית שאן" נשמע עיירת פיתוחי מדי) ועתה הוא נקרא עמק המעיינות. בחום של 41 מעלות צעדנו בנתיבו היפהפה של נחל הקיבוצים. פעם בתוך המים המרעננים והנקיים ופעם בגדותיו, כשבאופק הלא רחוק ניבט הגלבוע.

הגלבוע ברקע. נחל הקיבוצים זורם למרגלות הסבך הירוק

בשלב מסוים, כדרכן של משפחתות מאותגרות הורית, התגלעו חילוקי דעות קשים לגבי ציר התנועה של הטיול. הורה אחד טען שאם נמשיך עוד קצת על השביל, ונפנה בפיצול המסוים הזה, נגיע לבריכה גדולה וצלולה ויפה. ואילו ילד אחד, בהגיון הברזל הילדותי שלו, אמר שלא אכפת לו מהבריכה שבסוף הציר. הוא רוצה מים כאן, ועכשיו, ושנלך בפנייה הזאת והזאת, וניכנס לתוך הנחל וננוע בתוך המים. תוך כדי הוויכוח, בטש הנער בעפר מרוב תסכול. בטש, ומצא.

התרמיל האנגלי, והאדמה שמעליה שכב קרוב ל-70 שנה

הבן כבר מאומן. הוא ידע לזהות מיד שזהו כדור לי-אנפילד בריטי. השאלה של מי. ובבית בליעה של איזה רובה הוא שכן, לפני שננקר לפני כך וכך שנים. בבדיקה ראשונית בשטח, כרכוב התרמיל היה בלתי קריא לגמרי. אי אפשר היה לדעת מי היצרן ובאיזו שנה. מריחה אחת גדולה של אדמה ושנים. מה שכן, בקרבת מקום - מרחק של כ-300 מטר, שוכן מגדל השמירה המפואר והמבוצר של ניר דוד (שנקראה פעם תל עמל - בבקעת בית שאן אוהבים לשנות שמות, מסתבר).

מגדל השמירה .המבוצר. האם הוא קשור לירי התרמיל?


המגדל הוקם ב-1939, זמן לא רב אחרי שנהרגו באיזור השלושה שהעניקו לסחנ'ה את שמה העברי, גן השלושה. קיוויתי איכשהו שהתרמיל הבודד הזה קשור לימיה הראשונים של ההתיישבות בבקעת בית שאן, לימי חומה ומגדל ולתקופת המרד הערבי הגדול. אך לאחר תהליך ארוך למדי של ניקוי, הסתבר שתקוות לחוד, ומידע קונקרטי לחוד.

אחרי הניקוי: ההטבעה נחשפת, המסתורין נותר

הכדור הזה לא יכול היה להשתתף בחילופי אש עם חמושים ערבים במרד הגדול מסיבה פשוטה: הוא צעיר יותר. ההטבעה על הכרכוב שלו מספרת כי הוא יוצר ב-1942. הסימול הנדיר למדי MJ (הראשון מסוגו שמצאתי) מעיד על כך שפריט התחמושת הזה הגיע אל מרגלותיו המאובקות של הגלבוע ממרחק של אלפים רבים של קילומטרים: ממפעלי התחמושת של הנדון, פרבר של העיר אדלייד שבדרום אוסטרליה.
מי השתמש בו? מי ירה? על מי הוא ירה? ומתי? אין לדעת. האם זה חייל בריטי שהופתע בסבך הקנים על ידי מישהו או משהו? האם זה שומר מקיבוצי הסביבה, שהציב מארב לחמושים ערבים? או אולי זהו דווקא לוחם ערבי שהתגנב בחסות ערוץ הנחל לעבר מגדל השמירה, וירה ממרחק? ואולי ייתכן שהכדור האוסטרלי בכלל נורה במהלך חלקיק קטן ונשכח ממלחמת תש"ח? באמת, באמת שאין לי מושג.




תגובה 1:

  1. אהלן! יופי של פורום. יש לי הצעה שיכולה אולי לעניין אותך וקשורה לתחביב שלך. אם בא לך, צור איתי קשר ל-0545928928

    השבמחק