מה נשאר משדות הקרב הנשכחים שלנו?

הם בכל מקום, גם באתרים מפתיעים, גם ליד הבית. מסע מתמשך לתחמושת ולחפצים שהחיילים האלמונים הותירו מאחוריהם

יום רביעי, 18 בינואר 2012

הגבעה, המגדלים, החסות המסחרית והזיכרון


כתבה בעיתון "הארץ" שגוללה סיפור עצוב על שנור של תרומות לשיקום אתרים שהסתיים בכך שחברת ביטוח גדולה לקחה חסות על גבעה 69 ואף שינתה שם המקום כך שייקרא על שמה דירבנה אותי לקפוץ לשם.
הקרב הקשה על גבעה 69 השתולל ביוני 1948, ואפשר לקרוא עליו בערך הוויקיפדיה תמציתי שנכתב עליו. במשך השנים ניטע בשטח יער, שמשמש כאתר מנגלים ופיקניקים עמוס בסופי שבוע. ואם זה לא מספיק, כשהגעתי למקום גיליתי - פרט לשילוט המסחרי המעצבן והמדכא - שיחידה צבאית כלשהי פרושה שם במעין בסיס ספק ארעי ספק קבוע. הסיכויים למצוא משהם, אם כך, היו נמוכים מאוד.
רק כדי להוסיף על ההרגשה הלא טובה, כשהתחלתי להסתובב באתר מצאתי שהוא מלוכלך עד מטונף. גועל נפש אמיתי, שממנו לא חמקו גם שלושת מגדלי המים הבריטיים שעל ראש הגבעה. אלה, מסכנים, הפכו לבתי שימוש. נורא.
במצב דברים כאלה, הסיכויים לאתר משהו נראו אפסיים. אבל הנה, הסתבר שיש..

מה זה.. אוי לא, כדור 7.62 משנות השישים
לאחר האכזבה הראשונית, כדור 7.62 ישן שוודאי נשאר במקום אחרי אחד מטקסי הזיכרון שנערכו שם פעם, החלטתי לרדת מהגבעה ולהקיף אותה ממזרח למערב, דרך צידה הצפוני. זאת משום שממרשמי הקרב למדי שהמצרים התוקפים, כוח משולב של שריון וחי"ר שהופעל ברמת תיאום טובה שצה"ל הצעיר רק יכול היה לחלום עליה באותה תקופה, הגיע מכיוון צפון-מערב. פה, הצלחתי למצוא קטע שבו שבילים חקלאיים רחבים שנשטפו בגשמים (תמיד מקום טוב לאיתור ממצאים), ואף חלקה חולית נקייה שגם היא נשטפה בגשם ואיש עדיין לא דרך עליה מאז. לגמתי מים, כיווצתי עיניים, והתחלתי לסרוק באיטיות את השטח הקטן. הופה, מה יש שם!

תחתית של מחסנית, דומה לזו שנמצאה בעבר בעיראק אל-מנשייה

רסיס ארטילריה קטן.

תחתית של מחסנית, רסיס קטן.. כבר רואים שהתחולל פה משהו. ואז, מבהיק וחלק וכמעט בלתי נגוע, הציץ לעברי מהחול תרמיל של רובה לי-אנפילד. כבר ממרחק של כמה צעדים הבחנתי בהטבעה המיוחדת והאופיינית של מפעל "דומיניון ארסנל קוויבק" הקנדי, שייצר את התחמושת עבור הבריטים. זוהי הטבעה מסוסלת נאה שנראית בתחילה ככיתוב בערבית - והיא התנוססה בגאווה בחלקו העליון והגלוי לעין של התרמיל.
תוצרת 1938. מי יודע מי ירה אותו?
אבל של מי התרמיל? על התשובה הזאת קצת קשה לענות. ההנחה הסבירה היא שהוא נורה על ידי חייל מצרי שהגיע ביחד עם הכוח התוקף מצפון. זאת בגלל שהתרמיל שכב בתוך "שדה רסיסים" משמעותי, כלומר אפשר למקם אותו על ציר הזמן באירועי יוני 1948. אבל, התרמיל יכול להיות גם של לוחם ישראלי. והוא יכול להיות - לאור שנת הייצור שלו - גם של חייל בריטי, מאלה שאבטחו את מתקן המים שעל הגבעה במהלך המרד הערבי הגדול, ולאחר מכן בתקופת מלחמת העולם השנייה. מה לעשות, לפעמים תעלומות לא נפתרות.
גם את הממצא הבא קשה לשייך. מצרי? ישראלי? בריטי? הכל אפשרי.ז הו כפתור ממדי עבודה בריטיים, זהה לאלה שמצאתי פעמים רבות באתרי קרבות של מלחמת העולם הראשונה. משום מה לא הצלחתי למצוא פרטים על המפעל שראשי התיבות שלו מוטבעים על אחורי הפריט הקטן. באופן טבעי, הוא יוצר בבירמינגהם - מעצמת כפתורים מימי המהפכה התעשייתית ועד לאמצע המאה ה-20 - אבל כאן מסתיימים הישגיי בתחקירון הקטן הזה. של מי הוא? במלחמת 1948 כולם לבשו פריטי צבא בריטיים שלוקטו מפה ומשם. אין לדעת.

מאיזו חולצה אתה, כפתור
הכפתור, התרמיל והמון רסיסים משוננים ומאיימים נמצאו כולם במרחקים זעומים זה מזה. נראה שהיה כאן מאוד לא נעים.
רסיס בעל צורה קלאסית

רסיס בעל צורה זוועתית. לא נעים לחטוף דבר כזה

16 תגובות:

  1. שלום CartridgeGuy
    התרשמתי מאוד מהאתר שלך, וגם אני מתעניין בכדורים וכלי נשק צבאים ישנים. אני גר בצפון,בעמק יזעאל וכרגע גם אני רוצה לחפש אבל אני לא יודע אם בצפון אפשר לימצא מלבד תרמילי צ"הל תרמילים טורקים או בריטים,אם כן היען אשמח לתשובה.

    השבמחק
  2. שלום רב
    התרשמתי ואפילו התרגשתי לגלות שיש "משוגעים לדבר" כמוני, יש לי אוסף צנוע אך מגוון ואולי אפילו משלים לשלך ואני חייב לציין שנהניתי מאוד מקריאת הפוסטים שלך, ואף חידשת לי לא מעט, אשמח לשוחח טלפונית ואף להיפגש על מנת לחלוק את המשותף לנו, אשמח לשמוע ממך, בכבוד רב, דוד.

    השבמחק
  3. תודה לשניכם! באיזור העמק, לפני מספר חודשים יצאתי לזירת הקרבות על משמר העמק. יש שם לא מעט אתרים, אבל הצמחייה הסבוכה מקשה מאוד לאתר משהו. ובכל זאת, חזרתי משם עם כמה כדורים (זה עדיין ברשימת הממתינים לכתיבה!).
    ולדוד, לאט לאט אני מופתע לשמוע כמה משוגעים לעניין הזה יש. בסוף אולי נארגן מפגש המוני!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על תשובתך. האם יעניין אותך העברת צלומי 2-3
      תרמילים שאינם מוזכרים בבלוג ושייכים עדיין לתקופות המדוברות. אשמח לעדכן אותך לגבי אתרים נוספים לעניננו-שגם הפיקו תוצרת...{הבנתי מהבלוג שאנחנו מאותו אזור חיוג....} דוד.

      מחק
    2. את הצילומים (שכמובן אשמח לראות) לא קיבלתי. להיכן שלחת?

      מחק
  4. מעביר לך לראשונה קישור צילומי 4 תרמילים מה"מיוחדים" שלי.
    1. מ- 1904 כתרמיל לי-אנפילד, אך חצי מאורכו.
    2. כרכוב לי-אנפילד בעברית...
    3. כרכוב לא מזוהה -דומה במבנהו ללבל הצרפתי (איטלקי?)
    4. תרמיל לא נקור-רובה מאוזר - עם נשר בכרכוב.
    אשמח לתגובתך -בתודה דוד.
    http://s1249.photobucket.com/albums/hh513/tarmil/

    השבמחק
  5. התרמיל עם הנשר: 7.92 מתוצרת פולנית. הטבעה יפהפייה!
    התרמיל שנראה לך כמו לבל צרפתי: אכן, לבל. הטבעה זהה, פרט לשנת הייצור, יש לתרמיל שמצאנו באיזור הקרב על תל גיבורים (חולון)
    השניים האחרים קשים יותר. תרמיל הלי-אנפילד עם ההטבעה העברית, יש להניח שיוצר בתעשיית הנשק המחתרתית שלנו.
    התרמיל שכתבת שהוא נראה כ"חצי מאורך לי-אנפילד", ההטבעה נראית לי גרמנית קלאסית - זו היתה שיטת הקידוד שלהם. אני מניח, לכן, שהוא מ-1919 ולא-1904 (04 היא אצוות ייצור, או חודש בשנה). איזו תחמושת זו - אין לי מושג. יש לי השערה שמדובר ב-7.92 kurz

    השבמחק
  6. אה, והכי חשוב: את כולם מצאת בשטח, או שהם נקנו בשוקי פשפשים? אם מצאת - קבל ח"ח, הם מקסימים!

    השבמחק
    תשובות
    1. בתודה על ההסברים, כל התרמילים מהשטת בלבד-וכמוך אני גם נהנה מעצם השוטטות והחפוש לא פחות מהמציאה -לכן שוק פשפשים -לא בא בחשבון...ברשותי גם תרמילי מאוזר תורכיים + של לי אנפילד שכל כרכוביהם-בערבית. דוד

      מחק
  7. כרכובי לי-אנפילד בערבית - כל הסיכויים שהם עיראקיים. בדוק אם יש "לוגו" קטן בצורת משולש. ותגיד, יש מצב לשת"פ? כלומר, סיור משותף במקומות שבהם נמצאו הדברים המעניינים האלה, אולי יש עוד?

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן כן - 2 האנפילד שלי עם משולש. בהחלט אשמח להיפגש, האם יש לך רעיון איך מארגנים זאת -ללא חשיפת פרטים ברשת? בברכה דוד.

      מחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  9. נסיון נואש אך אופטימי להעלות לכאן סוף סוף תגובה בהצלחה.....

    מטרתה של תגובתי זו היא למעשה כפולה:

    1. לבדוק כאמור אם הצלחתי סוף סוף לפצח את השיטה ולהצליח להעלות לכאן לאחר "שנים ארוכות" של נסיונות עקרים תגובה משלי...

    2. לספר כי ממש לפני שבוע, במהלך הפסקה בפעילות שערכתי בשטח, החלטתי לקפוץ לגבעת הקרב של קולה לשוטטות קצרה.... שוטטות שהניבה ארבעה תרמילי מאוזר ע"פ הפירוט הבא:

    שני תרמילים מתוצרת התע"ש (אלו עם הכיתוב מ.י.ת , הפיקה הכסופה ושנת יצור 52), פריטים מאכזבים שלא לומר..."מאוסים" מבחינתי...

    שני תרמילי מאוזר משנת 48 מהסדרה המוכרת והנפוצה של המשלוח הצ'כי הגדול המסומן ב P - S ע"ג הכרכוב....

    ועכשיו תהייה...

    היות והמשלוח של התחמושת הצ'כית (P - S - 48 ) כלל מליונים רבים של כדורים, היתכן (ואף סביר לדעתי) כי צה"ל עשה בהם שימוש גם לאחר קום המדינה?...
    הייתכן כי גבעת הקרב הזו שימשה את צה"ל בראשית דרכו כשטח אימונים כפי ששימשו לא מעט שטחים באיזור הזה?..
    שהרי אם התשובות על השאלו הללו הן חיוביות, הדבר מעמיד את המציאות שלנו באור קצת...בעייתי, לא?...


    ועכשיו אשלח את ידי לעבר המקש "פרסם" ברעדה ובתקווה...

    לבני.

    השבמחק
  10. ישש!!!!!!!!!
    אאוריקה !!!...:)

    השבמחק
    תשובות
    1. לcartridgeguy שלום רב.לעניין 4 התרמילים שעברו מקודם
      -בקצר הדומה לאנפילד יש בכרכוב l+e {כמו לי אנפילד??}
      -בתרמיל שדומה ללבל הצרפתי יש כיתוב SMI 935 ולאחר שגיגלתי קבלתי ששייך לרובה איטלקי מסוג =CARCANO
      -כפי שהשבתי מקודם הרי שאשמח לקיים שת"פ/מפגש/סיורים אולי למשל אפשר להיפגש בתח. "פז"-שלמרגלות רקית-וזאת ע"פ יום ושעה הנוחים לך.{אגב גיזרה זו פחות מוכרת לי אך ראויה לשיטוט נוסף לאחר שנישטפה בסופה האחרונה...} בברכה דוד

      מחק
  11. אתה בטוח שזה קרקאנו? לדעתי לקרקאנו יש כרכוב לא בולט. בעבר הביא לי אחד מחבריי (שמכיר את עיסוקי..) צמד תרמילים כאלה שמצא כאשר שטייל בהרי אילת. צידם האחורי אכן נראה דומה מאוד לתרמילי הלבל הצרפתיים, אבל התרמיל הוא rimless - כלומר אין לו כרכוב אלא "חריץ". אבל לא ראיתי צילום של התחמושת המדוברת מהצד, אז איני יכול לדעת..
    לגבי תל רקית - חרשתי את המקום הזה שוב ושוב ושוב, ואני עושה זאת על בסיס כמעט שבועי - אני פשוט גם ליד. אחרי כל גשם חזק צצים שם דברים חדשים. שבוע מצאתי תרמיל שנמעך בצורה נואשת, אבל הכרכוב שלו עדיין שלם. מדובר בתחמושת בקוטר גדול מאוד, שאיני מצליח לזהות. אני מקווה שיהיה לי כוח לעלות פוסט עליו בהמשך סוף השבוע.
    שלח מייל לכתובת הבאה: asaf_mrv שטרודל yahoo.com ונתאם משהו עם דמויות נוספות מהתחום. אני ממליץ מאוד לקפוץ לאיזור "שתי האחיות", משני צדי כביש מספר 2. הן בשטח הגן הלאומי חוף השרון, והן בגבעות שנמצאות ממש ליד הכניסה החקלאית לרשפון.

    השבמחק