מה נשאר משדות הקרב הנשכחים שלנו?

הם בכל מקום, גם באתרים מפתיעים, גם ליד הבית. מסע מתמשך לתחמושת ולחפצים שהחיילים האלמונים הותירו מאחוריהם

יום רביעי, 23 בפברואר 2011

מעיל תלוש מחפש חבר


מהדיונה הנפלאה שמדרום ל"סי אנד סאן", הנה ממצא מרגש חדש - אבל באמת מרגש, לפחות אותי - כפתור נוסף, שלם להפליא, שנשר ממדיו של חייל בריטי יום אחד בסוף 1917. הכפתור השמאלי, הקטן יותר, נמצא לפני יותר משנה כ-2 ק"מ משם. החזרתי אותו למצב כמעט חדש, זהוב ונוצץ, ובדיעבד אני קצת מצטער על זה.
ההכפתור הקטן היה שייך לירכית "שירות כללי", ולכן הוא לא כפתור רג'ימנטלי - כלומר נושא תבליט ייחודי ליחידה הלוחמת - אלא כפתור שנושא תבליט של האריה והחד-קרן, סמל הצבא הבריטי. גם הגדול נושא את סמל צבא הוד מלכותו, וכנראה הוא השתייך לבגד מסיבי יותר. אני חושב שיש סיכוי טוב שמדובר ב-trench coat, המעיל הארוך והכבד שהגן על החיילים במלחמת החפירות. לימים, דוגמת המעיל הזאת הפכה לפופולרית מאוד. למעשה, זו גזרה שקיימת עד היום.


הכפתור השתמר במצב מעולה: הלולאה הקטנה שבצידו האחורי נותרה שלמה. ברוב המקרים היא לא שורדת. ההטבעה בצד האחורי חושפת שהכפתור יוצר על ידי "פירמין ובניו". זו חברה שקיימת מאז המאה ה-17, ומספקת מאז ועד היום אביזרי לבוש, סמלים וכפתורים לצבא הבריטי.


מעיכה קטנה בין ראשם של האריה וחד הקרן מעיבה על יופיו של הכפתור. אחרי 93 שנה בתוך חול ים בהיר ונקי, מצב השימור שלו כה מדהים עד שאחרי כמה דקות שהייה בין האצבעות (הוא כבד, עגלגל ונעים למישוש), הפטינה החומה כבר החלה להיעלם ומתחתיה צץ בעצמו, ללא שימוש בחומרי ניקוי, צבע הפליז הזהוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה