מה נשאר משדות הקרב הנשכחים שלנו?

הם בכל מקום, גם באתרים מפתיעים, גם ליד הבית. מסע מתמשך לתחמושת ולחפצים שהחיילים האלמונים הותירו מאחוריהם

יום חמישי, 17 בפברואר 2011

הספק של בוקר אחד


על המחצלת הקטנה מונחים בערבובייה חפצי מתכת שונים, משונים, ישנים יותר וישנים פחות. את כולם מצאתי הבוקר במהלך ביקור בן שעה וחצי בדיונת החול שעליה כתבתי בפוסט הקודם. יומיים של רוחות חזקות שינו שוב את פני הדיונה. חלקים ממנה נותרו קירחים. חלקים אחרים קושטו בכיסוי חדש, נקי מאוד, מעוטר בגלים העדינים שמציירת הרוח. כאשר מביטים רק בקטעים האלה, שכאילו נתלשו ממדבר רחוק, אינסופי ורומנטי כלשהו, אפשר לשכוח - לשכוח לשניונת או שתיים - שעל פיסת הטבע הקטנטנה הזאת כבר הוטל גזר דין מוות.
אני חושב שזו הסיבה שאני חוזר לשם שוב ושוב בכפייתיות מעוררת דאגה. אפשר להגדיר את זה: איסופי הצלה. זה או אני, או אף אחד. זה או אני, או שהדחפורים יגרסו, יהפכו ויקברו הכל לנצח.
אז מה מונח על המחצלת? הנה פירוט.
החפץ העגול שמונח למטה מימין הוא חלק ממרעום זמן ארטילרי. עבר הרבה זמן מאז שמצאתי אחד כזה, משהו כמו שנתיים.
תרמילי הרובה הם שוב תרמילים בקוטר 0.303 של רובי לי-אנפילד בריטיים. כולם ירויים. כולם נמצאו באיזור מרוכז מאוד, משובצים בקרקע החמרה שמתחת לשכבת החול הדקה.
התרמיל שמונח משמאל למטבע ה-10 אגורות מימי הלירה הוא תרמיל של כדור מאוזר בקוטר 7.92. שוב מדובר בכדור שמוצאו מגרמניה הנאצית. הפעם כדור שיוצר ב-1936. הוא השלם והנאה ביותר שמצאתי עד כה. השאלה כיצד ולמה הגיעו לפלשתינה המנדטורית כדורים מהרייך השלישי עדיין בלתי פתורה.
במרכז-שמאלה אפשר לזהות שני כדורי שראפנל. גם עליהם כתבתי בעבר. מכיוון שהן הכדורים והן המרעום הם בריטיים, אפשר להניח שהסתערות קדמה הרעשה ארטילרית כדי להוריד את ראשי המגינים. אחר כך הסתערו החיילים הבריטיים על אותה נקודה ממש.
מצד ימין יש אוסף קטן של מטבעות: 2 שקל ו-10 אגורות מימינו. אגורה ישנה ו-10 אגורות מימי עידן הלירה, שקל ישן אחד (כבר כתבתי בעבר על עמידותו הגרועה של המטבע הזה), סנט אחד משנות ה-60 של המאה הקודמת ו.. עוד מטבע עתיק. השלישי שאני מוצא באיזור. השניים הקודמים נמסרו לרשות העתיקות. גם המטבע החדש - על אף שההטבעה שלו נמחקה כמעט לחלוטין ויש להניח שהוא חסר ערך כלשהו - יימסר לרשות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה